Hur blir jag medlem?

För att alla nya medlemmar ska få en så bra start som möjligt på sin tid hos oss så vill vi lära känna dem lite innan, förklara hur allt funkar på Smedjan och dessutom gå igenom lite grundläggande rörelser för att träningen ska bli både säker och effektiv.
Därför är det inte bara att köpa ett medlemskap hos oss som på ”vanliga gym” utan vi har några olika vägar in:

Alternativ 1: Startpaket

Vårt startpaket består av ett 90min pass med en av våra coacher.
Under passet så pratar vi en stund om din bakgrund, vilken träningsvana du har, eventuella skador och om du har några specifika mål med din träning.
Vi förklarar också hur allt fungerar rent praktiskt på Smedjan och lite hur vi tänker kring träning.
Därefter så gör vi en enkel screening av hur du rör dig och identifierar områden som eventuellt kan behöva lite extra uppmärksamhet.
Vi går också igenom grundläggande rörelsemönster och hur vi vill att de ska utföras för att träningen ska bli så säker, effektiv och rolig som möjligt.
Efter startpaketet så kan du hoppa in direkt på de vanliga passen.
Vi anpassar alltid rörelser, vikt eller repetitioner för att passen ska funka för just dig och för att du ska få maximal effekt av träningen.
Vi har också speciella baspass på söndagar där vi lägger mer tid på de mest grundläggande rörelserna som du kan gå på för att snabbare lära dig och komma in i träningen om du är ovan.
Baspassen är även öppna för rutinerade medlemmar som helt enkelt vill slipa på grunderna.

Alternativ 2: Personlig träning (PT)

Om du redan kör personlig träning med någon i vårt team så behöver du inte gå startpaketet eftersom vi då redan känner dig väl och du redan vet hur allt fungerar i Smedjan.

Alternativ 3: Utmaningar/Kurser

Vi kör regelbundet olika utmaningar eller kurser med lite olika fokus.
Dessa kurser är ofta inriktade på att erbjuda olika målgrupper en mer grundlig introduktion eller mer fokuserat arbete mot specifika mål.
Oavsett vilken kurs du gått så behöver du då inte gå vårt startpaket för att bli medlem utan du kan börja direkt.

För att komma igång så skickar du helt enkelt ett mail till crossfitsmedjan@gmail.com så tar vi resten därifrån!

Vad är CrossFit?

CrossFit är en träningsform som bygger på funktionella rörelser, konstant variation och hög intensitet

Nedan kommer en kort beskrivning av vad vi menar med detta och vad som är speciellt med Smedjan.

Funktionella rörelser

Med funktionella rörelser menar vi rörelser är naturliga för den mänskliga kroppen, involverar stora delar av kroppen samtidigt, kan utveckla mycket kraft och som dessutom har hög överföring till allt annat vi gör i livet.
Vi blandar rörelser och övningar från bland annat tyngdlyftning, styrkelyft, kettlebellträning, strongman, gymnastik, löpning, cykling, rodd och simning.
Kort och gott kan man säga att allt kan tänkas ingå i CrossFit så länge det är funktionella rörelser som kan utföras med hög intensitet och effektivitet.

Konstant variation

Våra pass ser aldrig likadana ut från dag till dag eller vecka till vecka.
Passen kan vara allt från 3min till 50min och bestå av allt från ren styrketräning till intervaller eller längre rena konditionspass.
Alla våra pass är skrivna av vår huvudtränare och är designade för att leverera en bred och funktionell träningseffekt som gör dig redo för livets alla tänkbara äventyr och utmaningar.
Eftersom vi är skriver passen själva så anpassar vi dem också för att passa för just våra medlemmar och vi ser till att de är riktigt utmanande och utvecklande samtidigt som de håller en rimlig nivå för våra medlemmar.

Hög intensitet

Som vi redan beskrivit så ser våra pass väldigt olika ut från en dag till en annan.
Gemensamt för alla dagar är dock att vi strävar efter att ha en hög intensitet i träningen.
Det innebär att vi ofta utför passen så fort vi kan (självklart inte på bekostnad av teknik och säkerhet!), med så mycket vikt som möjligt eller med så lite vila som möjligt.
Den höga intensiteten gör att vi får en hög träningseffekt av relativt korta pass vilket är bra för alla som har andra saker i livet att tänka på än bara träning.

Hur ser ett vanligt pass ut i Smedjan?

Ett vanligt pass i Smedjan startar med en genomgång av vad vi ska göra för dagen.
Coachen berättar vad som ska göras, vilket syfte dagens pass har, hur det ska kännas, vilka vikter som kan vara lämpliga och hur vi kan anpassa övningar för att passet ska fungera oavsett vilken nivå man är på.
Efter genomgången kör vi en uppvärmning där vi får upp kroppstemperaturen och jobbar upp rörligheten inför passet.
Efter uppvärmningen är det dags att genomföra dagens pass.
Ofta består dessa av en styrke/teknikdel där vi fokuserar på en eller ett par specifika övningar och ser till att bli bättre på dem.
Efter det så är det dags för ”huvudnumret” för dagen vilket ofta består av en kombination av någon form av gymnastik, tyngdlyftning av något slag och ett konditionsmoment.
De flesta passen är mellan 8-20min långa men detta varierar kraftigt från pass till pass.

Coacher

Jonas Lundin

Maria Palmroth

Arvid Ekström

Magnus Lunander

Victor Jangentorp

Sofia Engström

Anna Malers

Peter Niemi-Impola

Annsofi Eriksson

Johan Molin

Mikael Liljeroth

Kontakt

Vill du prova ett pass, bli medlem eller ställa någon annan fråga?

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så fort vi kan!

Vill du se vad vi håller på med och få de senaste nyheterna?

Följ Smedjan på @Instagram och @Facebook.

Kontaktformulär

Ämne

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ditt meddelande

Karta