Vad är CrossFit?

CrossFit är en träningsform som bygger på funktionella rörelser, konstant variation och hög intensitet

Nedan kommer en kort beskrivning av vad vi menar med detta och vad som är speciellt med Smedjan.

Funktionella rörelser

Med funktionella rörelser menar vi rörelser är naturliga för den mänskliga kroppen, involverar stora delar av kroppen samtidigt, kan utveckla mycket kraft och som dessutom har hög överföring till allt annat vi gör i livet.
Vi blandar rörelser och övningar från bland annat tyngdlyftning, styrkelyft, kettlebellträning, strongman, gymnastik, löpning, cykling, rodd och simning.
Kort och gott kan man säga att allt kan tänkas ingå i CrossFit så länge det är funktionella rörelser som kan utföras med hög intensitet och effektivitet.

Konstant variation

Våra pass ser aldrig likadana ut från dag till dag eller vecka till vecka.
Passen kan vara allt från 3min till 50min och bestå av allt från ren styrketräning till intervaller eller längre rena konditionspass.
Alla våra pass är skrivna av vår huvudtränare och är designade för att leverera en bred och funktionell träningseffekt som gör dig redo för livets alla tänkbara äventyr och utmaningar.
Eftersom vi är skriver passen själva så anpassar vi dem också för att passa för just våra medlemmar och vi ser till att de är riktigt utmanande och utvecklande samtidigt som de håller en rimlig nivå för våra medlemmar.

Hög intensitet

Som vi redan beskrivit så ser våra pass väldigt olika ut från en dag till en annan.
Gemensamt för alla dagar är dock att vi strävar efter att ha en hög intensitet i träningen.
Det innebär att vi ofta utför passen så fort vi kan (självklart inte på bekostnad av teknik och säkerhet!), med så mycket vikt som möjligt eller med så lite vila som möjligt.
Den höga intensiteten gör att vi får en hög träningseffekt av relativt korta pass vilket är bra för alla som har andra saker i livet att tänka på än bara träning.

Hur ser ett vanligt pass ut i Smedjan?

Ett vanligt pass i Smedjan startar med en genomgång av vad vi ska göra för dagen.
Coachen berättar vad som ska göras, vilket syfte dagens pass har, hur det ska kännas, vilka vikter som kan vara lämpliga och hur vi kan anpassa övningar för att passet ska fungera oavsett vilken nivå man är på.
Efter genomgången kör vi en uppvärmning där vi får upp kroppstemperaturen och jobbar upp rörligheten inför passet.
Efter uppvärmningen är det dags att genomföra dagens pass.
Ofta består dessa av en styrke/teknikdel där vi fokuserar på en eller ett par specifika övningar och ser till att bli bättre på dem.
Efter det så är det dags för ”huvudnumret” för dagen vilket ofta består av en kombination av någon form av gymnastik, tyngdlyftning av något slag och ett konditionsmoment.
De flesta passen är mellan 8-20min långa men detta varierar kraftigt från pass till pass.

Vad skiljer ett pass på CrossFit Smedjan från ett pass på ett ”vanligt” gym?

Det är framförallt fyra saker som skiljer Smedjan från andra gym:

1: Coaching

Hos oss deltar inte coachen på passet utan hen ser till att deltagarna på passet lär sig alla övningar, rör sig på ett säkert och effektivt sätt, får individuella anpassningar av passet och förstår syftet med passet och hur det ska utföras för maximal effekt.
Vi har max 12 personer på våra pass för att säkerställa att alla deltagare får den coaching de behöver för att utvecklas och träna på ett säkert och effektivt sätt.
Alla våra coacher är välutbildade och har lång erfarenhet av att coacha grupper med blandad nivå på deltagarna.

2: Programmeringen

Våra pass har en betydligt större variation och mer tanke bakom dem än på andra gym.
Vi använder oss av allt från ren styrketräning med tunga vikter till pass innehållande många lätta repetitioner eller rena konditionspass.
Passen skrivs dessutom för att fungera sammanhängande och över tiden så utsätts deltagarna för en stor mängd olika belastningar, tidsdomäner och rörelsetyper vilket ger en bred och ”allround” träningseffekt.

3: Gemenskapen

Smedjan är ett litet gym där alla känner alla och dessutom så tränar vi väldigt hårt i små grupper vilket leder till en fantastisk gemenskap.
Detta tycker vi är extremt viktigt eftersom det dels gör att man pressar sig lite hårdare på passen men framförallt för att det blir mycket roligare att träna!
Om träningen är rolig så vill du förhoppningsvis komma tillbaka oftare och den ökade kontinuiteten kommer att leda till betydligt större hälsofördelar och träningseffekt än både hur hårt du tränar eller vilket program du följer.

4: Utrustning och lokalen

Vår lokal är helt anpassad för funktionell träning och vi har all utrustning man kan tänkas behöva för ett oändligt antal olika pass.
Dessutom så har vi stora ytor för utomhusträning som vi använder större delen av året för att ytterligare tillföra variation och möjligheter till träningen.
Vi har en yta för gruppass och en yta för egen träning så du kan träna när som helst på dagen.

Schema

MåndagTisdagOnsdagTorsdagFredagLördagSöndag
06:00-07:00Dagens WODDagens WOD
10:00-11:00Dagens WODDagens WOD
11:00-12:00Dagens WODDagens WOD
11:30-12:30Dagens WODDagens WODDagens WODDagens WODDagens WOD
16:30-17:30Dagens WOD
17:00-18:00Dagens WODDagens WODDagens WODDagens WOD
17:30-18:30Dagens WOD
18:00-19:00Dagens WODDagens WODDagens WODDagens WODYoga
18:30-19:30
19:00-20:00Dagens WODDagens WODDagens WODDagens WOD

Personliga tränare och fysioterapeut

Magnus Lunander – PT

– 21 år gammal
– Tränat Crossfit sedan 2014
– Coachat Crossfit och funktionell träning sedan 2017
– Tävlar aktivt inom Crossfit

Jag är här för att hjälpa just dig ta nästa steg i din träning! Men vad är “nästa steg”? Det kan innebära allt från att börja träna, till att vinna tävlingar, och det är detta som är så fascinerande. Det spelar ingen roll vilken bakgrund du har, det är din vilja att bli lite bättre varje dag som jag drivs av. Tillsammans kommer vi fram till vad det är som driver just dig, och hur jag kan hjälpa dig bevara detta driv och göra det större.

Som tränare har jag ett öga för detaljer, och tycker det är kul att diskutera nyanser av rörelser för att hitta en teknik som är så effektiv som möjligt och som passar just dig och din kropp. Jag har även ett stort intresse kring träningsprogrammering, där jag bland annat driver en programmering riktat mot Crossfit som tävlingssport.

Är du intresserad av någon av mina tjänster, eller vill du veta mer om hur jag kan hjälpa just dig? Kontakta mig via mejl för att boka en kostnadsfri konsultation!

Boka

Maria Palmroth – PT

– 36 år gammal
– Personlig tränare sen 2009
– Massageterapeut sen 2012

Med min erfarenheten och kunskap tillsammans med din vilja skapar vi ett samarbete och jobbar mot dina mål. Oavsett om du är nybörjare eller mer van så vill jag ge dig en utbildning, kunskap och förståelse kring hur just din kropp fungerar. Vad ställs du inför i din vardag? Vad behöver du för marginaler? Vilken typ av träning passar dig? Vad är rimligt? Har du en skada eller annan begränsning så anpassar vi efter det. Vi skapar struktur och nya vanor. Strävar efter att hitta balans i det mesta.

Som PT älskar jag att instruera, hjälpa, pusha och utbilda människor i deras träning och vardag. Att leta fram den svaga länken som gör pusslet komplett. När vi påfrestar kroppen med träning visar sig den länken ganska snabbt och det är det jag vill hjälpa DIG med. Vad är din svaga länk? Jag antar denna utmaning ödmjukt och med ett stort leende.

Massagen jag ger är till största del behandlande massage i form av triggerpunkts-behandling och djupgående. Behöver du hjälp med återhämtning är det perfekt att boka denna typ av behandling.

Boka

Arvid Ekström – Fysio

Arvid är privatpraktiserande Fysioterapeut i Örebro och jobbar hos oss på Smedjan ca 2 dagar i veckan. Arvid hjälper dig både med behandling och rehabträning.  Arvid har stort intresse för träning inte minst Crossfit och har flera vidareutbildningar inom träning (bla. Styrkelyftsanalys och rehabträning).

Du får hjälp med hur du ska rehabiliteringsträna dina besvär, hur du styrketränar på ett säkert sett när du är skadad och korrigering av teknik som bidrar till dina besvär.

Behandlingen vid bänken består framförallt av manuell terapi och Akupunktur.

Manuell terapi är det samlingsnamn för de tekniker som terapeuten utför med sina händer.  Behandlingsteknikerna syftar till att återställa normal funktion i kroppens leder och på det sättet avlasta nervsystemet.  Teknikerna som används är en mix från olika sjukgymnastiska skolor och kiropraktiken.

Arvid har även länge haft ett stort intresse för akupunktur och nålbehandling. Han har gått en längre utbildning i akupunktur i 3 år och ger även behandling med Dry Needeling som är Triggerpunktsbehandling med nål.

Ambitionen är att ge dig en röd tråd mellan Behandling-rehab-prehab-prestation.

Boka

Kontakt

Vill du prova ett pass, bli medlem eller ställa någon annan fråga? 

Kontakta oss via mail så återkommer vi så fort vi kan!

Vill du se vad vi håller på med och få de senaste nyheterna?

Följ Smedjan på Instagram och Facebook.